יום חמישי, 4 במרץ 2010

כי תשא: עליות וירידות

חטא העגל הינו אחד משני החטאים הגדולים ומהפורסמים ביותר של ב"י במהלך 40 שנות נדודיהם במדבר, יחד עם חטא המרגלים אשר עליו נענשו ב"י ביתר חומרה.הנפילה הגדולה של ב"י אחרי ההתרוממות האדירה במהלך התגלות ה' במתן תורה מעוררת באופן טבעי את האימרה " מאיגרא רמה לבירא עמיקתא".המוטיב החוזר ונשנה של עלייה מחד וירידה מאידך חוזר ונשנה בכל סיפור החטא:

וַיַּרְא הָעָם כִּי בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן הָהָר וַיִּקָּהֵל הָעָם עַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ כִּי זֶה מֹשֶׁה הָאִישׁ אֲשֶׁר הֶעֱלָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֹא יָדַעְנוּ מֶה הָיָה לוֹ
וַיִּקַּח מִיָּדָם וַיָּצַר אֹתוֹ בַּחֶרֶט וַיַּעֲשֵׂהוּ עֵגֶל מַסֵּכָה וַיֹּאמְרוּ אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם
וַיַּשְׁכִּימוּ מִמָּחֳרָת וַיַּעֲלוּ עֹלֹת וַיַּגִּשׁוּ שְׁלָמִים וַיֵּשֶׁב הָעָם לֶאֱכֹל וְשָׁתוֹ וַיָּקֻמוּ לְצַחֵק:
וַיְדַבֵּר יְ-ה-וָ-ה אֶל מֹשֶׁה לֶךְ רֵד כִּי שִׁחֵת עַמְּךָ אֲשֶׁר הֶעֱלֵיתָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם
וַיִּפֶן וַיֵּרֶד מֹשֶׁה מִן הָהָר וּשְׁנֵי לֻחֹת הָעֵדֻת בְּיָדוֹ לֻחֹת כְּתֻבִים מִשְּׁנֵי עֶבְרֵיהֶם מִזֶּה וּמִזֶּה הֵם כְּתֻבִים
וַיְהִי מִמָּחֳרָת וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל הָעָם אַתֶּם חֲטָאתֶם חֲטָאָה גְדֹלָה וְעַתָּה אֶעֱלֶה אֶל יְהוָה אוּלַי אֲכַפְּרָה בְּעַד חַטַּאתְכֶם

אי ירידתו של משה בזמן כפי שחיב אותו העם הוא השורש לכל המתרחש אחר כך.העםםנמצא במעלה גבוהה אך נזקק לחפץ מוחשי כדי לעבוד את ה' ולכן מבקשים להם את העגל שיחליף את מי שהעלה אותם ממצרים ואף העלה אותם למדרגת עובדי ה'.הם מעלים עולות לעגל המחליף את משה ורואים בו כמי שהעלה אותם למעמדם הנשגב.אם שורש החטא החל משום שבושש משה לרדת הרי שירידתו למטה היא גם תחילת הכפרה שכן מעשיו של משה בירדו הם שבירת הלוחות,השמדת העגל והריגת החוטאים מהעם.משה היורד אל העם נמצא במדרגה עליונה יותר מאשר העם המעלה עולות לעגל שכביכול העלה אותם ממצרים.מה שחותם את מעשה חטא העגל הוא עלייתו של משה בשנית כדי להשלים את תהליך התיקון של החטא.פתחנו באי ירדת משה וחתמנו בעלייתו בשנית ללמדנו שגם עליה וגם ירידה יכולים להביא לתיקון והצלה ובלבד שהם משמשים אמצעי להשגת מטרה זו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה